Selak Blog

Thursday 17 November 2011

Tips Untuk Mother-Wannabe

Entry kali ni merupakan pendapat peribadi saya tentang tips untuk hamil bagi mother-wanna-be yang tak mempunyai masalah hormon atau kesuburan sama ada di pihak isteri mahupun suami.

Tips pertama yang saya perolehi adalah mengamalkan pengambilan iron dan folic acid seawal 3 bulan sebelum anda merancang untuk hamil. Sebenarnya saya tak tahu pun tentang tips ini sehinggalah saya bertanya tentang supplement apa yang perlu diambil selepas saya disahkan hamil. Rupa-rupanya pengambilan acid folic tu sebaiknya diambil sebelum hamil.

Kebetulan pula semasa majlis kahwin mahu berlangsung dua bulan sebelumnya saya mengalami tekanan darah rendah yang menyebabkan saya letih dan sering rasa mengantuk. Suami (ketika itu masih tunang) mencadangkan saya makan supplement untuk ibu mengandung yang warnanya dark pink, sebab vitamin tu mengandungi IRON yang boleh membantu normalizekan semula tekanan darah saya.



Inilah supplement saya beli di farmasi. Seingat saya harganya RM35 untuk 30 biji. Makan sebiji sehari. Dan berkat izin Allah, saya kuranglah sikit letih dan mengantuk. Kalau tak, saya balik kerja terus melepek tak larat langsung dah nak buat kerja lain. Amaran: Kalau anda makan pil iron ni, mungkin ada kesan pada warna stool (najis) anda. Saya malas nak bagitau di sini, tapi kalau anda tetap nak tau apa kata cuba dulu consume iron pill selama 2-3 hari dan lihatlah sendiri :)

Semasa majlis kahwin saya pula saya datang bulan. Tapi period saya ketika itu agak lama menjangkau berbelas-belas hari (tak sampai 15 hari), sesuatu yang tak normal bagi saya. Tapi ianya pernah terjadi kalau saya tertekan atau terlalu letih (fizikal). Jadi, mungkinlah bukan rezeki saya dan suami untuk saya bunting pelamin :P

Sebulan kemudian saya period semula. Saya masih consume Iberet Folic, cuma selang seli kerana kadang-kadang miss sebab lupa. Oleh kerana kitaran period saya sentiasa teratur sejak saya mula period kali pertama, jadi senang saya nak mengira hari subur saya.

Jadi inilah tips kedua, memahami kiraan tarikh subur anda. Biasanya sebaik habis period, tempoh 3-5 hari selepas hari terakhir itulah tempoh paling subur yang bagi yang tempoh periodnya  7-9 hari. Untuk cara kiraan tarikh subur yang betul-betul, anda boleh refer di sini.

Jadi aktif-aktiflah anda pada tempoh ini ye. Hehe.

Tips ketiga, seeloknya jangan makan sebarang ubat-ubatan atau makanan tambahan yang pelik-pelik. Saya tak pasti tentang jamu atau herba, tapi pengambilan drugs lain tak digalakkan sebab mungkin akan ada kesan pada kesuburan, bergantung kepada jenis drugs.

Tentang badan besar pulak, ada yang mengatakan sukar untuk hamil (tak kiralah yang berbadan besar itu lelaki atau perempuan). Namun sekiranya anda seorang yang aktif (bersukan misalnya) serta hormon anda stabil, berbadan besar sekalipun tetap boleh hamil.

2 comments:

  1. hi, saya umur 34, saya tengah try untuk baby since January 2020, tapi belum ada petanda lagi, biasanya period saya selalu teratur, tapi masih tak ada kesan, rasa terlalu sedih, factor umur ada kesan dia ke?

    ReplyDelete
  2. hi, saya umur 34, saya tengah try untuk baby since January 2020, tapi belum ada petanda lagi, biasanya period saya selalu teratur, tapi masih tak ada kesan, rasa terlalu sedih, factor umur ada kesan dia ke?

    ReplyDelete

Sila beri respon anda pada entry ini :)